De stellingen
Hier vind je 41 stellingen om te reflecteren op jouw digitale onderwijs.
Activerend
werkvormen
Ik zet activerende werkvormen in in mijn onderwijs, zoals groepsopdrachten, discussies en rollenspellen, om studenten te stimuleren actief deel te nemen en zelf na te denken
Activerend
structuur
Students choice
Ik heb met ons docententeam afgesproken hoe we elke course inrichten om ervoor te zorgen dat het voor de studenten eenduidig overkomt.
Leergemeenschap
verbinding
Ik maak voor elke groep tijd vrij voor het creëren van een gemeenschapsgevoel en het opbouwen van een verstandhouding met mij en onderling.
Zelfregie
Peer feedback
Ik begeleid mijn studenten bij het beoordelen van elkaars producten.
Ontwikkelingsgericht
Autisme
Toegankelijkheid
Students choice
Ik beschrijf mijn verwachtingen, binnen een consistente en heldere structuur
Leergemeenschap
Samenwerken
Ik geef samenwerkings-opdrachten, waarbij de studenten elkaar nodig hebben om tot een resultaat te komen.
Beroepsauthentiek
papierloos
Ik beperk het gebruik van papieren lesmateriaal in mijn onderwijs en laat studenten hun producten digitaal te inleveren.
Activerend
doel
Bij elk topic beschrijf ik in de description wat de studenten ermee moeten doen. Dit is in lijn met, en werkt toe naar, het doel van de course.
Zelfregie
Students choice
Ik laat mijn studenten zichzelf beoordelen met peer feedback, rubrics, quizzes en via Interactieve onderwijsmaterialen.
Ontwikkelingsgericht
Toegankelijkheid
Students choice
Ik bied naast de verplichte bronnen dezelfde inhoud ook op een andere manier gepresenteerd aan, zoals video/audio of afbeeldingen.
Leergemeenschap
interactie
interactie met leerstof
Ik stimuleer interactie met de lesstof en activeer de studenten met quizzes en discussie
Ontwikkelingsgericht
evalueren
verbetercyclus
Ik vraag studenten wat ik kan verbeteren aan mijn onderwijs
Leergemeenschap
activiteiten
inchecken
verbinding
Ik zet leeractiviteiten, en geschikte tools, bewust ook in om te werken aan sociale verbondenheid.
Beroepsauthentiek
e-learning
flexibilisering
herontwerp
mooc
Ik richt mijn course zodanig in, dat de student geen lessen hoeft te volgen, en op elk moment kan beginnen met het vak.
Activerend
filtering
groepen
groups
restricties
section
Quick win
Voor klasgroepen gebruiken we Sections. Voor indeling binnen mijn klasgroep gebruik ik Groups t.b.v. samen werken, samen inleveren en gerichte communicatie.
Ontwikkelingsgericht
diversiteit
inclusie
insluiting
In de lesmaterialen en mijn mondelinge instructies let ik erop dat verschillen in de achtergronden met respect worden benaderd en dat iedereen zich thuis voelt.
Activerend
auteursrecht
bronnen
literatuur
Ik heb een overzichtspagina gemaakt met verwijzingen naar gebruikte/bruikbare boeken, artikelen, clips, etc.
Activerend
antwoorden
faq
forum
vragen
Quick win
Ik creëer de mogelijkheid tot het stellen van vragen, en ik publiceer de antwoorden die voor alle studenten relevant zijn.
Leergemeenschap
interactie
Samenwerken
Ik geef de studenten heldere richtlijnen en vertel mijn verwachtingen over de groepsopdrachten en groepsactiviteiten in mijn course.
Beroepsauthentiek
CC
Creative Commons
licentie
OER
Quick win
Waar mogelijk hergebruik ik onderwijsmateriaal van anderen dat vrij te gebruiken is (open educational resources)
Beroepsauthentiek
Creative Commons
licentie
Als ik zelf onderwijsmaterialen (bv kennisclips) maak, mogen anderen dat ook gebruiken.
Beroepsauthentiek
auto
blended
herontwerp
kilometers
reizen
trein
Ik gebruik 'fysieke' lessen echt wanneer ze het waard zijn voor de studenten om samen te komen en de reis ervoor te maken.
Beroepsauthentiek
embedden
kopieren
versiebeheer
Ik link zoveel mogelijk naar onderwijsmaterialen, en probeer te voorkomen dat er veel kopieen gemaakt worden.
Ontwikkelingsgericht
diversiteit
gender
racisme
stereotype
Quick win
Er wordt binnen het vak naar de achtergrond en behoeften van de studenten gekeken. Speciale aandacht gaat hierin uit naar sociale inclusie en identiteit binnen de online omgeving.
Ontwikkelingsgericht
Toegankelijkheid
video
Bij zelfgemaakte kennisclips stel ik ook de uitgeschreven tekst (het transcript) beschikbaar.
Ontwikkelingsgericht
sjabloon
structuur
Toegankelijkheid
Ik geef lesinformatie, huiswerk, opdrachten, en beknopte informatie weer op een Brightspace-webpagina met het HvA-basissjabloon.
Ontwikkelingsgericht
Slechtzienden
Toegankelijkheid
Quick win
Als ik een plaatje of foto plaats, beschrijf ik ook in de alternatieve tekst wat er te zien is.
Ontwikkelingsgericht
Teacher feedback
Toegankelijkheid
In mijn feedback verwijs ik concreet naar het werk van de student en formuleer ik begrijpelijk met inline tekst, audio en/of video.
Zelfregie
Quick win
Ik verwerk mogelijkheden tot feedback in studiemateriaal en activiteiten. Met de respons op deze activiteiten schatten studenten hun eigen niveau in en krijg ik een beeld van hen.
Zelfregie
feedback
Teacher feedback
Ik geef studenten doorlopend feedback. Hierbij leg ik een relatie tussen wat ze maken/doen en de leerdoelen.
Zelfregie
Students choice
Wanneer ik studenten toets en beoordeel, zowel formatief als summatief, doe ik dat volgens de afspraken die we als opleidingsteam gemaakt hebben.
Zelfregie
Als ik studenten een opdracht geef, omschrijf ik duidelijk wat ik wanneer van hen verwacht en hoe ik het ga beoordelen.
Zelfregie
eigenaarschap
portfolio
studentsturing
Ik heb het onderwijs zo opgezet dat de student eigenaarschap neemt over zijn/haar leerproces
Leergemeenschap
feedback
rubrics
Ik zorg dat studenten geregeld terugkoppeling krijgen op hun leerproducten, leerproces en competentieontwikkeling.
Leergemeenschap
feedbackfruits
Peer feedback
Students choice
Ik geef opdrachten waarbij studenten samen bezig zijn met de lesinhoud, waarbij ze elkaars denkprocessen leren kennen.
Leergemeenschap
doel
leerdoelen
Bij het opgeven van een opdracht geef ik de relatie met de leerdoelen van het vak aan.
Activerend
Als een opdracht of actieve deelname (volgens OER) onderdeel uitmaakt van de toetsing, heb ik vroegtijdig en duidelijk aangeven wanneer en op welke wijze de studenten hieraan kunnen voldoen.
Activerend
Students choice
Ik gebruik de webpagina’s met het HvA Basic sjabloon voor informatie over organisatie, leerdoelen, instructies etc.
Activerend
Quick win
Ik ben duidelijk in welke leeractiviteiten de studenten moeten uitvoeren. Deze activiteiten neem ik op in de contentstructuur van de course, al dan niet voorzien van ingestelde deadlines.
Activerend
doelen
In de course verwijs ik voor leerdoelen en toetsing naar OER en studiegids. Ook besteed ik aandacht aan leeractiviteiten en inbedding in het programma.
Activerend
Betekenisvolle titels
structuur
Students choice
Ik maak duidelijke kopjes, titels en beschrijvingen als ik mijn course inricht. Ik zorg dat de student begrijpt waarover het gaat en wat de student moet doen.
Geen stellingen met deze eigenschappen gevonden