Als een opdracht of actieve deelname (volgens OER) onderdeel uitmaakt van de toetsing, heb ik vroegtijdig en duidelijk aangeven wanneer en op welke wijze de studenten hieraan kunnen voldoen.
Toetsdatum en deadlines kun je aangeven in de leeromgeving.
Voor opdrachten heb je een inleverbox ingericht en is er een beoordelingsrubric aanwezig. Ook voor herkansers zijn de inleverboxen klaargezet. Je hebt de Grading ingericht, zodat de studenten een overzicht van behaalde cijfers hebben en jij de cijfers kan exporteren naar SIS.
Zorg ervoor dat studenten vroegtijdig toegang hebben tot de beoordeling(scriteria) van de verschillende (deel)toetsen. Laat studenten tussendoor met de beoordeling(scriteria) kennismaken middels self-assessment of peer feedback. Biedt studenten ook de ruimte om een opdracht (ruim) op tijd in te leveren.
Tips & tricks
in de DLO van de HvA
Wees transparant in je beoordeling(scriteria)
Voeg een rubric toe aan je opdracht, zodat studenten weten waar ze op beoordeeld kunnen worden. Zorg ervoor dat de beoordelingscriteria niet helemaal zijn dichtgetimmerd, maar laat ook ruimte vrij voor interpretatie en creativiteit.
Kennismaking criteria voorafgaand aan beoordeling
Geef studenten voldoende gelegenheid om kennis te maken met de beoordeling(scriteria) door formatieve opdrachten in te zetten. Doe dit in behapbare activiteiten en verwerk je leerdoelen in Feedbackfruits-activiteiten.