Nog geen stelling beoordeeld
1 Stelling beoordeeld
2 Stellingen beoordeeld
Jouw aandachtspunten
Je ziet hier de stellingen die zijn beantwoord in de quality scan met ‘ik wil hier aandacht aan besteden’.
Via de quality scan beoordeel je de stellingen waaruit aandachtspunten voor jou naar voren komen.
Ik heb met ons docententeam afgesproken hoe we elke course inrichten om ervoor te zorgen dat het voor de studenten eenduidig overkomt.
Ik maak elk semester voor elke groep tijd vrij voor het creeren van een gemeenschapsgevoel en het opbouwen van een verstandhouding met mij en onderling.
Ik begeleid mijn studenten bij het beoordelen van elkaars producten.
Ik beschrijf mijn verwachtingen, binnen een consistente en heldere structuur
Ik geef samenwerkings-opdrachten, waarbij de studenten elkaar nodig hebben om tot een resultaat te komen.
Ik beperk het gebruik van papieren lesmateriaal in mijn onderwijs en laat studenten hun producten digitaal te inleveren.
Bij elk topic beschrijf ik in de description wat de studenten ermee moeten doen. Dit is in lijn met, en werkt toe naar, het doel van de course.
Ik laat mijn studenten zichzelf beoordelen met peer feedback, rubrics, quizzes en via Interactieve onderwijsmaterialen.
Ik bied naast de verplichte bronnen dezelfde inhoud ook op een andere manier gepresenteerd aan, zoals video/audio of afbeeldingen.
Ik stimuleer interactie met de lesstof en activeer de studenten met quizzes en discussie
Ik vraag studenten wat ik kan verbeteren aan mijn course.
Ik zet leeractiviteiten, en geschikte tools, bewust ook in om te werken aan sociale verbondenheid.
Ik richt mijn course zodanig in, dat de student geen lessen hoeft te volgen, en op elk moment kan beginnen met het vak.
In de lesmaterialen en mijn mondelinge instructies let ik erop dat verschillen in de achtergronden met respect worden benaderd en dat iedereen zich thuis voelt.
Voor klasgroepen gebruiken we Sections. Voor indeling binnen mijn klasgroep gebruik ik Groups t.b.v. samen werken, samen inleveren en gerichte communicatie.
Ik heb een overzichtspagina gemaakt met verwijzingen naar gebruikte/bruikbare boeken, artikelen, clips, etc.
Ik creëer de mogelijkheid tot het stellen van vragen, en ik publiceer de antwoorden die voor alle studenten relevant zijn.
Ik geef de studenten heldere richtlijnen en vertel mijn verwachtingen over de groepsopdrachten en groepsactiviteiten in mijn course.
Waar mogelijk hergebruik ik onderwijsmateriaal van anderen dat vrij te gebruiken is (open educational resources)
Als ik zelf onderwijsmaterialen (bv kennisclips) maak, mogen anderen dat ook gebruiken.
Ik gebruik 'fysieke' lessen echt wanneer ze het waard zijn voor de studenten om samen te komen en de reis ervoor te maken.
Ik link zoveel mogelijk naar onderwijsmaterialen, en probeer te voorkomen dat er veel kopieen gemaakt worden.
Er wordt binnen het vak naar de achtergrond en behoeften van de studenten gekeken. Speciale aandacht gaat hierin uit naar sociale inclusie en identiteit binnen de online omgeving.
Bij zelfgemaakte kennisclips stel ik ook de uitgeschreven tekst (het transcript) beschikbaar.
Ik geef lesinformatie, huiswerk, opdrachten, en beknopte informatie weer op een Brightspace-webpagina met het HvA-basissjabloon.
Als ik een plaatje of foto plaats, beschrijf ik ook in de alternatieve tekst wat er te zien is.
In mijn feedback verwijs ik concreet naar het werk van de student en formuleer ik begrijpelijk met inline tekst, audio en/of video.
Ik verwerk mogelijkheden tot feedback in studiemateriaal en activiteiten. Met de respons op deze activiteiten schatten studenten hun eigen niveau in en krijg ik een beeld van hen.
Ik geef studenten doorlopend feedback. Hierbij leg ik een relatie tussen wat ze maken/doen en de leerdoelen.
Wanneer ik studenten toets en beoordeel, zowel formatief als summatief, doe ik dat volgens de afspraken die we als opleidingsteam gemaakt hebben.
Als ik studenten een opdracht geef, omschrijf ik duidelijk wat ik wanneer van hen verwacht en hoe ik het ga beoordelen.
Ik heb de course zo opgezet dat de student eigenaarschap neemt over zijn/haar leerproces
Ik zorg dat studenten geregeld terugkoppeling krijgen op hun leerproducten, leerproces en competentieontwikkeling.
Ik geef opdrachten waarbij studenten samen bezig zijn met de lesinhoud, waarbij ze elkaars denkprocessen leren kennen.
Bij het opgeven van een opdracht geef ik de relatie met de leerdoelen van het vak aan.
Als een opdracht of actieve deelname (volgens OER) onderdeel uitmaakt van de toetsing, heb ik vroegtijdig en duidelijk aangeven wanneer en op welke wijze de studenten hieraan kunnen voldoen.
Ik gebruik de webpagina’s met het HvA Basic sjabloon voor informatie over organisatie, leerdoelen, instructies etc.
Ik ben duidelijk in welke leeractiviteiten de studenten moeten uitvoeren. Deze activiteiten neem ik op in de contentstructuur van de course, al dan niet voorzien van ingestelde deadlines.
In de course verwijs ik voor leerdoelen en toetsing naar OER en studiegids. Ook besteed ik aandacht aan leeractiviteiten en inbedding in het programma.
Ik maak duidelijke kopjes, titels en beschrijvingen als ik mijn course inricht. Ik zorg dat de student begrijpt waarover het gaat en wat de student moet doen.
Ontdek jouw aandachtspunten
Beoordeel de eerste 10 stellingen met de quality scan.
Start de quality scanKlaar om meer stellingen te beoordelen?
Ga verder met de volgende stellingen en ontdek meer aandachtspunten.
Ga verder met de kwaliteitscanDe beoordeelde stellingen nog een keer inzien?
Bekijk alle stellingen nogmaals in de quality scan.
Bekijk de kwaliteitscan