Waar mogelijk hergebruik ik onderwijsmateriaal van anderen dat vrij te gebruiken is (open educational resources)
Het delen van leermaterialen (Open Educational Resources, OER) wordt stevig gestimuleerd door overheid en SURF. Het is dan ook op meerdere manieren duurzaam: geinvesteerd tijd en geld wordt beter benut, het is de moeite waard beter materiaal te ontwikkelen voor een bredere doelgroep, en zowel de gevende als ontvangende partijen leren er veel van. Commerciele partijen kunnen makkelijker buiten de deur gehouden worden en de studenten zijn minder geld kwijt aan onderwijsmateriaal.
Je vindt het onnodig een kennisclip te maken als iemand anders dit al eens goed gedaan heeft. Je houdt meer tijd over om je studenten te begeleiden.
Stappenplan
Hoe begin ik met Open leermaterialen?
Overleg met je opleidingsteam
Samen met je collega’s in de opleiding stel je vast welke (verplichte en aanvullende) literatuur gewenst is voor de studenten. Denk eens wat verder dan de standaard methodes van uitgeverijen. Kijk wat er beschikbaar is op internet of in je omgeving.
Jullie kunnen als doelstelling opnemen dat een bepaald percentage van de leermaterialen open toegankelijk moet zijn.
Overleg in je omgeving
Ga op onderzoek uit wat er beschikbaar is.
De HvA-bibliotheek kan je helpen bij het zoeken naar beschikbare bronnen.
Daarnaast is het goed te rade te gaan bij je vakcommunity. In het werkveld, dezelfde opleidingen bij andere hogescholen, zelfs bij andere faculteiten binnen de HvA of collega’s binnen je eigen faculteit kan veel beschikbaar zijn. Vraag er eens naar. En vaak wil men graag delen (ook al zat er nog geen officiele Creative Commons-licentie op)