Ik heb met ons docententeam afgesproken hoe we elke course inrichten om ervoor te zorgen dat het voor de studenten eenduidig overkomt.
Met de collega’s binnen je opleiding hebben jullie afgesproken hoe elke course wordt ingericht. Afhankelijk van de opzet van het vak is er gekozen voor een indeling in tijdsblokken of meer thematisch. Zo begrijpen de studenten eenvoudiger wat jullie van hen verwachten (waar vinden studenten opdrachten, literatuur, eindtermen, indeling).
De structuur creëer je door Modules aan te maken bij Content. Het is handig om alle vakoverstijgende informatie, zoals een studiegids of toetsinformatie, in een module te plaatsen. Probeer die Modules zo betekenisvol mogelijk te maken. Combineer bijvoorbeeld een weekindeling met een bijbehorende thema (bijvoorbeeld: Week 1- Introductie Gespreksvaardigheden).
De structuur die je creëert vergroot jouw (indirecte) aanwezigheid (oftewel je Teacher Presence) en dit is een belangrijke voorwaarde voor studenten om zich te focussen op de inhoud.
Indeling modulestructuur
Ga met je collega's in gesprek
Bespreek met je collega’s hoe jullie structuur jullie willen aanbieden. Een paar tips:
- Benoemen jullie vooral ‘bijeenkomsten’, ‘weken’ of ’thema’s’? Verwerk deze taal in jullie online structuur. Het hanteren van dezelfde termen voorkomt verwarring.
- Spreek met elkaar af waar jullie activiteiten en materialen worden geplaatst en hoe jullie je studenten hierop wijzen.
- Wijken jullie af van de structuur in andere vakken? Presenteer en beargumenteer dit bij je studenten.
- Neem de feedback van collega’s en studenten van voorgaande vakken mee in je ontwerp.
Voorbeeld van een modulestructuur: tijdsindicatie + onderwerp. Deze structuur biedt studenten de structuur bij vakken met een doorlooptijd van 1 blok.
Voorbeeld van een modulestructuur: onderwerp + tijdsindicatie.