Ik stimuleer interactie met de lesstof en activeer de studenten met quizzes en discussie
Doel
Zowel het opnemen van vragen in teksten of video als het regelmatig confronteren van studenten met een test of discussie zijn vormen van activeren die voor meerdere doelen helpen:
- Ten eerste maken ze herhaling en nieuwe lesstof meer actief in plaats van passief. Zo wordt de leeropbrengst verhoogd.
- Ten tweede voorzien ze docenten en studenten van de mogelijkheid om de voortgang te volgen. Studenten kunnen onderzoeken hoe ze de stof begrijpen door vragen te beantwoorden in documenten of toetsjes, of door na te denken hoe eenvoudig of moeilijk ze een discussievraag ervaren. De docenten zien aan deze informatie of ze meer aandacht moeten besteden aan de lesstof of waar ze sneller doorheen moeten gaan.
- Tenslotte geven toetsen of discussie met de hele klasroep de mogelijkheid aan studenten om als groep interactie aan te gaan en van elkaar te leren.
Daarnaast kunnen (formatieve) toetsen de studenten helpen de basale feitenkennis of terminologie te checken, die ze later weer kunnen toepassen in discussies.
Hoe
Hoe
Brightspace quiz
Een (formatieve) toets aanbieden kan met een Brightspace quiz. Wanneer je dit bij elke les doet, kan je de quizvragen gebruiken voor een grote oefentoets vooraf aan een summatief tentamen. Je maakt een nieuwe quiz aan met input van de vragen uit andere quizzes.
Wooclap
Een andere werkwijze is het toepassen van Wooclap met de vragenlijst optie. Klik bij een Nieuw evenement op Deelnemerstempo, kies voor Nieuwe vragenlijst maken. Plaats de link van de vragenlijst op Brightspace.
Discussie in Brightspace
De discussie optie in Brightspace is een andere vorm van interactie. Studenten kunnen hier vragen stellen of met elkaar (en de docent) in gesprek. Beloon studenten voor het plaatsen van een bijdrage, of laat ze samenwerken aan een onderwerp. Bij een groep gemotiveerde (mogelijk wat oudere studenten) in een kleine samenstelling, kan je een discussieforum inzetten om zichzelf aan de groep te laten voorstellen.