Ik geef de studenten heldere richtlijnen en vertel mijn verwachtingen over de groepsopdrachten en groepsactiviteiten in mijn course.
Groepscohesie voor samenwerking: Overweeg om je les te beginnen met een korte leuke energizer. Laat de studenten in hun groepen uiteen gaan (breakoutrooms) om bijvoorbeeld een komische vraag te beantwoorden of een interessante taak uit te voeren. Daarna komen ze weer samen als groep om aan een klasactiviteit te werken. Je kunt ook iets sociaals opnemen in de groepsopdrachten. Voordat ze een tekst bespreken, kunnen ze bijvoorbeeld hun naam en een leuk feitje delen die losjes verband houden met de leerstof.
Verwachtingen en organisatie: help groepen efficiënter te werken door taken en verantwoordelijkheden toe te wijzen. Probeer voor elk lid een taak te hebben. Taken kunnen zijn: tijdbewaarder, notulist of facilitator, voorzitter, etc. Maak het ook een beetje ‘sociaal’ door bijvoorbeeld onverwachten criteria te geruiken voor deze taaktoeijzing, zoals de persoon die het dichtst bij de instelling woont, zal de samenvatting zijn en de persoon die het verst woont, is verantwoordelijk voor het indienen van het werk.
Gebruik beschrijvingen en groepsinstellingen om studenten te herinneren aan hun rollen en de verwachtingen daarbij, en aan de tools die ze kunnen gebruiken om samen te werken. In Brightspace kun je lockers voor groepen en discussieforums voor eigen gebruik instellen. In Teams kunnen studenten samenwerken in hun eigen chat. Bespreek de mogelijkheden en bepaal klassikaal hoe je gaat samenwerken.
Belangrijke voorwaarde voor het goed verlopen van een samenwerkingsopdracht is dat studenten onderling vertrouwen opbouwen en zich veilig voelen. Besteed hier tijd aan in je college voordat je een samenwerkingsopdracht laat uitvoeren. Tips hiervoor vindt je in Binding in online onderwijs
Geef je Hybride lessen? Laat alle studenten hun laptop meenemen naar de klas, zodat de studenten thuis en in de klas kunnen samenwerken.