Ik gebruik 'fysieke' lessen echt wanneer ze het waard zijn voor de studenten om samen te komen en de reis ervoor te maken.
Het is heel fijn om in de fysieke leeromgeving bij elkaar te zijn en dit biedt een enorme meerwaarde voor het onderwijs. De meerwaarde uit zich in sociale interactie tussen studenten en tussen studenten en docenten, samen aan een (fysiek) product product werken en snel informatie uitwisselen. Aan de andere kant biedt ook de digitale leeromgeving mogelijkheden.
Afhankelijk van het doel kan de digitale leeromgeving de fysieke ontmoetingen verrijken, en in sommige gevallen zelfs vervangen. Denk bij verrijken aan het verschaffen van informatie aan de studenten, het doen van mededelingen, en het delen van feitelijke informatie. Daarnaast is het ook mogelijk om studenten voor, of na, een fysieke bijeenkomst te activeren met onderwijsactiviteiten.
Om van alle vormen het beste te gebruiken, geef je blended onderwijs. Om dit goed te doen is herontwerp nodig. Afhankelijk van het herontwerp kan dit resulteren in minder reisbewegingen van en naar de campus.
Stappenplan
Op weg naar blended onderwijs
Overleggen met het team
Bekijk samen het curriculum en stel de leerdoelen vast. Hoe ga je aan het einde toetsen of de studenten voldoen? Hoe bereid je hen voor op die eindtoets? Welke bekwaamheden moet je oefenen?
Bij het plannen van deze overleggen hou je rekening met jouw thuiswerkdagen en die van je collega’s en bied je de mogelijkheid om het overleg op afstand te volgen.
Overleg met ICTO en O&O
Ga vervolgens zo snel mogelijk in overleg met onderwijskundigen en instructional designers, om vast te stellen hoe het onderwijsprogramma er uit kan komen te zien. Voor echt blended onderwijs is herontwerp nodig, en niet het digitaliseren van je huidige onderwijs.
In ieder geval is het belangrijk om zelf na te gaan:
- Welke activiteiten moeten in de fysieke leeromgeving plaatsvinden?
- Hoe kunnen digitale activiteiten de fysieke activiteiten verrijken?
Deel planning met studenten
Vindt jouw les of SLB-/coachingsgesprek online of digitaal plaats? Mogen studenten in een projectgroep kiezen voor online samenwerken (via Teams)?
Een open deur voor velen, maar misschien is dit voor de studenten niet altijd even duidelijk. Zorg voor een duidelijke plek op Brightspace waar deze informatie staat beschreven en wijs studenten hier even op. Dit voorkomt onnodig reizen en resulteert in meer flexibiliteit voor docent en student.
Externe links
Lees meer over blended onderwijs
van ICTO-FOO
van Digitaalonderwijs.mijnhva....
van ICTO-FOO