In mijn feedback verwijs ik concreet naar het werk van de student en formuleer ik begrijpelijk met inline tekst, audio en/of video.
Feedback is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Bij het geven van feedback is het belangrijk dat studenten hier betekenis aan kunnen geven. Op deze manier kunnen studenten hun overtuigingen en hun kennis bijstellen. Het doel van de feedback hierbij is belangrijk. Als feedback is gericht op de kwaliteit van het werk, het werkproces of de werkstrategieën dan wordt de aandacht meer op het leren gericht. Feedback op de persoon leidt juist weer af van het leerproces.
Stappenplan
Hoe schrijf je toegankelijke feedback?
Kies een duidelijk vorm
Kies bij het geven van feedback voor een duidelijke vorm, zodat studenten hier ook sneller betekenis aan kunnen geven.
Houd rekening met de persoonlijke omstandigheden van de student
Denk hierbij aan een eventuele functiebeperking, maar zorg er ook voor dat de concepten in jouw feedback al duidelijk zijn bij de student.
De toon van je feedback
Daarnaast is de toon ook belangrijk: laat merken dat je respect heb voor het werk van studenten en daag tegelijkertijd de studenten uit om direct over de feedback na te denken.