In de course verwijs ik voor leerdoelen en toetsing naar OER en studiegids. Ook besteed ik aandacht aan leeractiviteiten en inbedding in het programma.
Vertel aan studenten wat je van ze verwacht (in een toegankelijke webpagina, niet in een pdf o.i.d.). Neem dit op bij de Teamafspraken over modulestructuur. Controlevragen (voor jou als docent): – Is het voor de studenten duidelijk waar zij aan werken? – welke vragen over de afronding van het vak stellen de studenten nog?
Maak aan de studenten duidelijk wat de korte termijndoelen en de lange termijndoelen zijn van dit vak en deze onderwijseenheid ten opzichte van de toekomstige professional.
Beschrijf wat de rol van dit vak is in de context van de student, zodat de student sneller betekenis kan geven aan het vak.
Tips & tricks
in de DLO van de HvA
Voorkennis activeren
Activeer de voorkennis van de studenten door de leerdoelen van het vak te verbinden aan de afgelopen onderwijseenheden. Schets ook gelijk het toekomstperspectief door de leerdoelen te verbinden aan de competenties van de toekomstige professional.
Geef ruimte voor reflectie vooraf
Maak een discussieforum aan en laat studenten persoonlijke leerdoelen en verwachtingen opstellen. Geef studenten ruimte om ze te laten reflecteren hoe dit vak kan bijdragen aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Laat ze de rol van hun omgeving hierin meenemen, zodat ook externe ervaringen in de leerervaring worden meegenomen.
Gebruik hiervoor ‘Single-user groups’ en geef elke Group een eigen discussieforum. Schenk hier tijdens het onderwijs structureel aandacht aan door hier (evt. geanonimiseerd) en steekproefsgewijs (tijdens een virtueel contactmoment) feedback op te geven. Zo nemen studenten de opdracht serieuzer.
Deze reflecties geven jou inzicht in de verwachtingen van de (nieuwe) groep studenten en hier kan jij je lessen op afstemmen.