Bij het opgeven van een opdracht geef ik de relatie met de leerdoelen van het vak aan.
Je relateert de opdrachten rechtstreeks aan kennis en vaardigheden die in het vak aangeboden worden. Je kunt differentiëren door de studenten een opdracht te laten kiezen die aansluit bij hun persoonlijke leerdoelen, ervaring of eigen situatie, zoals bijvoorbeeld de stage die ze doen.
Link de taken aan de leerdoelen van zowel de les als die van het vak, of zelfs aan de leerdoelen van de gehele opleiding. Creëer opdrachten die met de tijd toenemen in complexiteit, om studenten te helpen groeien van eenvoudige leerdoelen naar de hogere-niveau-leerdoelen.
Stappenplan
Achterwaarts plannen
Leerdoelen van het vak/de module
Begin met het bekijken van de leerdoelen van het vak (de module): hoe worden deze getoetst aan het einde van het vak? Wat moet je tijdens de uitvoering van het vak oefenen om deze vaardigheden of kennis te beheersen?
Opbreken in lessen
Breek dan je vak/module op in lessen. Wat zijn de doelen voor elke afzonderlijke les? Draagt elk lesdoel bij aan het einddoel? Welke taken en activiteiten kan je toevoegen om de lesdoelen te oefenen? Zorg dat je uitlegt aan de studenten op welke manier de inhoud en de activiteiten hen verder helpen op weg naar de leerdoelen van het vak.
Presenteer de samenhang binnen Brightspace
Geef bij de verschillende onderdelen in Brightspace aan hoe deze bijdragen aan het behalen van de leerdoelen. Probeer deze beschrijving betekenisvol te maken. Maak bijvoorbeeld visueel waar studenten in hun ontwikkeling zitten als ze delen onderdelen hebben behaald, of gebruik aansprekende metaforen (reis, race, productie, groei) die je studenten aanspreken.
Geef in je presentatie antwoord op de vragen:
- Waar komen je studenten vandaan?
- Waar staan ze nu?
- Waar gaan ze naartoe?