Ik vraag studenten wat ik kan verbeteren aan mijn course.
Na elke lessenreeks evalueer je niet alleen je studenten maar ook jezelf. Je bedenkt wat goed ging en wat beter kan. Natuurlijk is het goed dit ook aan collega’s en studenten te vragen (tijdens of aan het eind van een vak).
Hoewel je vaak te druk bent met voorbereiden van het volgende blok, is het goed om feedback te bewaren. Maak voor jezelf al concrete plannen ter verbetering. Noteer dit ergens, neem het eventueel mee naar je jaargesprek.
Een geschikte tool om een evaluatie mee uit te voeren is Wooclap (audience response tool) of Qualtrics (surveytool). Vertel wat je met de input doet en stel in of men anoniem feedback geeft.
Onderwerpen voor evaluatie
Welke onderwerpen lenen zich hiervoor?
Vindbaarheid
Konden de studenten de informatie vinden die ze nodig hadden? Stond het op een logische plek?
Duidelijkheid
Begrepen de studenten wat je van hen verwachtte?
Bronmateriaal
Bereidde het onderwijsmateriaal de studenten voldoende voor op de toetsing? Is er wellicht aanvullend materiaal te bedenken voor studenten die niet alle voorkennis hebben?
Concentratie
Vonden de studenten de stof boeiend? Is het wenselijk je studenten actiever bij de stof te betrekken? Hebben ze ideeen voor andere lesvormen?