Ik beperk het gebruik van papieren lesmateriaal in mijn onderwijs en laat studenten hun producten digitaal te inleveren.
Voor het gebruik van papier zijn bomen, water en energie nodig. Zeker wanneer je het papier slechts kort gebruikt en dan weggooit is dat zonde van de grondstoffen.
Je deelt al je instructies en literatuur online. Je vraagt studenten hun producten digitaal te delen en je voorziet deze producten online van feedback.
Stappenplan
Hoe digitaliseer je je onderwijsmaterialen?
Overleg binnen je opleidingsteam
Natuurlijk spreek je eerst samen met de directe collega’s af hoe jullie het onderwijs willen aanbieden. Samen kan je borgen dat alle onderdelen aan bod komen en de taken verdelen.
Stel literatuur digitaal beschikbaar.
In overleg met de HvA-bibliotheek vraag je de studenten om literatuur te bestuderen, die ook digitaal (als e-book) beschikbaar is. Ook kun je een e-reder samenstellen.
Uiteraard let je op de licenties en auteursrechten, en bied je geen literatuur illegaal aan.
Maak inleverboxen
Je vraagt je studenten hun opdrachten digitaal (als PDF) in te leveren in Brightspace.
Alles overzichtelijk bij elkaar, meteen gearchiveerd.
Digitaal nakijken
Ingeleverd werk kijk je digitaal na en beoordeel je ook digitaal.
Je hoeft niets te downloaden, want de meeste bestandstypes kan je online lezen en met de annotation-toolbar van aantekeningen voorzien.
Voor de beoordeling kun je gebruik maken van rubrics, en je oordeel meteen communiceren naar de student. Ook hier is de beoordeling en de communicatie daarover meteen gearchiveerd.
Interactie en samenwerken
Je biedt studenten, wanneer je een opdracht geeft voor samenwerking of overleg, een digitale plek waar ze bestanden kunnen uitwisselen. Bijvoorbeeld een vergaderlink voor een Teamssessie, een heus team in MS Teams of een discussieforum voor groepen in Brightspace.