Ik link zoveel mogelijk naar onderwijsmaterialen, en probeer te voorkomen dat er veel kopieen gemaakt worden.
Van veel (digitale) informatie is het niet van belang dat je die (een kopie ervan) bezit, maar vooral dat de informatie toegankelijk is. Elke afzonderlijke kopie neemt ook weer schijfruimte in, en maakt het lastiger om achteraf correcties te kunnen doorvoeren.
Voor onderwijsmaterialen is het aan te raden te gaan werken met een ‘Repository’, oftewel magazijn of opslagplaats. Het is duidelijker wie de eigenaar is, je kunt gaan werken met versiebeheer (automatische updates), en eenvoudiger materialen delen.
Stappenplan
Welk onderwijsmateriaal waar?
Video
Als je, als docent of als opleidingsteam, een collectie kennisclips of webcolleges hebt, is het handig deze collectie op een locatie te verzamelen en ontsluiten.
Telkens wanneer je in je les een fragment wilt gebruiken, kan je dat insluiten (embedden) vanuit de collectie.
Binnen de HvA gebruiken we HvA webcolleges. Overleg met de facultaire beheerder om daar ook opleidingsclips onder te brengen.
Desnoods kan je als opleiding ook uitwijken naar een kanaal op Youtube of Vimeo, en de filmpjes breder delen.
Geluid
Hiervoor geldt hetzelfde als voor video.
Naast HvA webcolleges kan je denken aan Soundcloud buiten de HvA.
Topics / Modules in Brightspace
In de Brightspace LOR Learning Object Repository kan je een course of gedeelte daarvan opslaan.
Overleg met de facultaire ICTO hoe je dit optimaal kunt benutten.
Praktijkverhaal: Kennisclips
Herbruikbaar kennisclips